ОСНОВЕН РЕМОНТ

ОСНОВЕН РЕМОНТ

30.11.-1

Механичният часовник изисква да му се прави основен ремонт на всеки 3-4 години. Този ремонт представлява цяла поредица от сервизни интервенции за възвръщане на първоначалното състояние на механизма. За да се постигне това, необходимо е той да бъде напълно разглобен и да бъдат отстранени всички следи от отработени смазочни вещества посредством специални и цялостни процедури на химическо промиване.

След това механизмът внимателно се сглобява и смазва в необходимите зони, неговият ход се регулира в различни позиции (хоризонтална, вертикална и т.н.) и се контролира няколко дни. В края на този процес се прави сверяване и настройка за точност и тест за водоустойчивост.

Основният ремонт обикновено включва и полиране на касата и на металната верижка, ако часовникът е от този тип. Това толкова всестранн и подробно третиране може да отнеме няколко седмици, но може да достигне и до 2-3 месеца за по-сложните часовници.

ОСНОВЕН РЕМОНТ: НАЙ-ВАЖНИТЕ ПОСЛЕДОВАТЕЛНИ ОПЕРАЦИИ

1. Пълно разглобяване на механизма: часовникарят, след внимателен външен оглед, отваря касата с необходимият набор инструменти, отстранява короната и нейната ос за навиване, за да извади механизма. Самият механизъм се демонтира напълно, с оглед отделните части да се подготвят за почистващо промиване. Целта е отстраняване остатъците от смазочни течности, останали върху въртящите се оси и в чашките на ръбините, инкрустирани в основата.

2. Предварителна промивка на елементите на механизма: след демонтирането на механизма отделните елементи се слагат в специални мрежести кошнички за извършване на първото им почистване.

3. Всеки отделен елемент се преглежда и се заменят износените части: след първата почистваща фазза, часовникарят проверява дали компонентите на механизма са  оригиналния толеранс и отстранява износените части. Особено внимание се изисква в случаите, когато механизмът е работил непрекъснато повече от 3-4 години и никога не е бил подлаган на периодична поддръжка, каквито са препоръкиите на производителя.

4. Промивка на частите на механизма: компонентите се възстановяват посредством специална инструментална екипировка с използване на химически вещества за разтваряне на мазнините, после биват изплаквани с деминерализирана вода и се подлагат на последващи ултразвукови вани за отстраняване на всякакви следи от утайки, които биха могли да се отложат върху металните повърхности. Веднъж възстановени до състояние на перфектна чистота, частите са готови за следвашата фаза на повторно сглобяване.

5. Промиване и полиране на касата и верижката: външните части на часовника, отделени в първата фаза на ремонта на механизма, след цялостно почистване чрез поредица от ултразвукови бани и последващи фази на изплакване, биват поверени в ръцете на техниците за полиране и фино излъскване на външните повърхности. В преобладаващия брой случаи всички следи от повърхностни повреди се отстраняват или се редуцират до възможния минимум в тази деликатна фаза на заключителни операции (финиш), извършвани все още изцяло на ръка. Дъната завинтени отново към касите, се подлагат на първия тест за водоустойчивост без механизма.

6. Сглобяване на механизма: ако е необходимо, главната пружина се сменя и се нанасят специални масла и смазващи вещества върху движещите оси. Часовникарят поставя на мястото им барабана, зъбните предавки и регулиращия механизъм и извършва затварянето чрез коригиращо притягане на съответните винтове. Той проверява дали въртящите оси са перфектно центрирани в техните гнезда и дали зъбните колела и предавки плавно се въртят. Едва сега може да бъде предприета деликатната фаза на операцията по смазване, с поставянето на по-малко от един грам на различни и специфични смазки по най-малко 21 точки на триене между колелата и носещите части.

7. Регулиране при режим на функциониране: напълно сглобеният механизъм, преди да бъде върнат в касата, се навива и се оставя да функционира за 24 часа. За извършване на тази операция се използва едно сложно електронно съоръжение, наречено машина за тайминг, което показва средните дневни отклонения в хода на механизма. Регулирането обикновено се прави в толеранса от -5 +10 секунди на ден и задължително в съответствие с оригиналните стандарти за точност на производителя. Нормалният толеранс може да достигне до избързване от една минута на седмица.

8. Проверка за правилна работа на часовника: механизмът се поставя отново в касата след подлагане на всички проверки за функциониране. "Готовият" часовник се държи под наблюдение върху специални подвижни поставки, симулиращи движението на китката, за да се провери правилния постоянен ход и точността на регулациите. Ако часовникът не издържи теста и покаже отклонения от зададените параметри, той отново се подлага на фазата на регулиране с последователно повтаряне на последния цикъл. Проверките могат да отнемат различно време, в зависимост от изработката и сложността на всеки механизъм.

9. Тест за водоустойчивост: след преминаване на проверките за правилна работа, капакът на касата на часовника се затваря окончателно, за да бъде подложен на последния тест. Тази операция се провежда със специални съоръжения, работещи със сгъстен въздух или с вода според характеристиките на тестуваните часовници. Те възпроизвеждат условията на максимално подлагане на налягане, предвидено за съответния модел, което може да варира между три и 100 атмосфери (например за ултра тънките механични или професионалните подводни часовници).


Назад
Наши партньори
Всички права запазени © 2024 CASIO.classicwatches.bg Дизайн и поддръжка Дот Медиа